onsdag 20. januar 2010

Å fange en hval

Det er mer enn femti ord for fjell på norsk
Det er nesten to hundre ord om snø på samisk
Ord som betegner krigsstrategi, våpensystemer og EDB
er mange & amerikanske.
 
Hvor mange ord har vi om å holde ut?
Når bruker vi dem?
Hvor bruker vi dem?
 
Jeg skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp
Jeg skulle ville finne opp femti ord om å tro på at alt er mulig.
 
Og jeg skulle si dem alle til deg
Forlengs og baklengs og til hvert sitt bruk
Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.

Tore Elias Hoel, fra diktsamlinga Å fange en hval, 1979


Jeg syns diktet er ganske mystisk, og spørsmålene i midten av diktet får deg til å tenke over hva som egentlig menes. Jeg tror diktet indirekte er en oppfordring til å holde ut, og selv om vi ikke har så veldig mange ord for det så er det kanskje ikke nødvendig å ha det heller. For det har kanskje ikke noe å si hvor mange ord vi har for en spesifikk ting. Det har mer med å gjøre hvor ofte vi sier disse ordene. For selv om det finnes mer enn femti ord for fjell på norsk så bruker vel de aller fleste bare ordet "fjell" når de skal beskrive, ja nettopp, fjell.

Jeg mener det kan være en påminnelse om at vi trenger ikke ha veldig mange ord for en ting for at det skal være viktig.

Ingen kommentarer: