onsdag 28. mai 2008

Bensinprisene

Denne sommeren ser ut til å bli en rekordsommer når det gjelder bensin- og diselprisene. Helt opp mot 17 kr har det blitt spådd at bensinprisen kan stige til. Den siste tiden har det som en reaksjon på dette blitt sendt ut en kjedemail. I denne mailen blir man spurt om å boikotte Shell og Statoil. Tanken bak dette er at Shell og Statoil må sette ned prisene for å vinne tilbake kundene, som igjen skal starte en priskrig mellom de forskjellige selskapene og dermed vil prisen på bensin synke. Problemet her, ja for det er faktisk et problem, er at det ikke er bensinstasjonene sin skyld at bensinprisen stiger. Det er staten som hele tiden finner på nye avgifter, og for at det da i det hele tatt skal bli lønsomt å selge bensin må jo også bensinstasjonene sette opp prisen.
Det jeg tenkte på når jeg hørte om dette først var; ikke klag... vi bor faktisk i ett av verdens rikeste land. Skal jeg være ærlig så tenker jeg dette fremdeles, i det minste til jeg får bil selv.... da kan det jo hende at pipa får en annen lyd.

1 kommentar:

Sindre sa...

eh... Vet folk at oljeprisen har gått ned fra 133,40$ til 49,79$ per fat bare siden juli i fjor? snakker mindre enn halvparten av prisen, liks. Det faktum at prisene ikke gikk mer opp før sommeren i fjor, er et større mysterium.